E-commerce blijft groeien en heeft een grotere impact op winkel seizoenen zoals back-to-school winkelen en winkelen voor de feestdagen. Het is dus belangrijker dan ooit voor retailers om hun e-fulfilment van webshops te blijven verbeteren. Het heeft een enorme impact op je omzet, want met een goede e-fulfilment kunnen sommige winkels wel de helft van hun totale omzet behalen. Hier zijn enkele tips om je e-fulfilment te verbeteren.

Beoordeel je artikeldetails en productpagina’s

Klanten willen zoveel mogelijk weten over de producten die ze willen kopen. In dit geval kunnen ze de producten zien en aanraken wanneer ze rechtstreeks naar de winkel gaan. Wanneer klanten echter iets kopen dat ze niet kunnen zien, vertrouwen ze volledig op jou als verkoper. Je moet ze dus meer informatie geven over de artikelen en producten waar ze om vragen. Het is beter om te veel bestellingen te hebben dan te weinig, omdat mensen hierdoor eerder geneigd zijn om bij je te kopen. Het is ook een goed idee om ervoor te zorgen dat de informatie over je voorraad op je e-commerce site correct is. Als mensen een artikel op je website zien, vertrouwen ze erop dat je het op voorraad hebt en sturen het naar hen op. Ze willen namelijk niet een paar dagen later na het plaatsen van een bestelling een melding krijgen dat het artikel niet op voorraad is. Dat is een gemakkelijke manier om een ​​verkoop en een klant voor het leven te verliezen.

Hoe soepel is je retourbeleid?

Er zijn vast veel vragen die bij je opkomen over je retourbeleid. Mensen vragen zich bijvoorbeeld misschien af ​​waar ze artikelen die ze online hebben gekocht, om een ​​of andere reden moeten terugsturen. Ze kunnen zich ook afvragen of ze ze terug moeten brengen naar de winkel of dat ze ze terug moeten sturen naar het magazijn. Door deze retourprocessen op te zetten, te evalueren en te stroomlijnen, kun je in de toekomst verwarring en frustratie bij klanten voorkomen. Het is ook belangrijk om een ​​retourbeleid te hebben dat de klanten helpt en hun leven gemakkelijker maakt. Als het te moeilijk is, kunnen ze het artikel misschien niet retourneren, maar ze zullen niets anders meer van je kopen. Maak het gemakkelijk door retourlabels mee te sturen met de bestelling, te betalen voor gratis retourzendingen en klanten online bestellingen te laten retourneren naar fysieke winkels wanneer ze kunnen. Daarnaast zijn er betrouwbare magazijnen zoals Krijgsmanpublicwarehousing die je kunt inhuren om je e-fulfilment te versterken.

Train je personeel grondig

Het is belangrijk om je werknemers een grondige opleiding te geven die zoveel mogelijk dekt over wat ze zullen zien en wat er van hen wordt verwacht op het werk. Training is belangrijk nadat een nieuwe werknemer is aangenomen, maar het is ook nuttig om opfristrainingen en hertraining te hebben wanneer nieuwe technologie of processen worden geïntroduceerd. Iedereen die iets met orderafhandeling te maken heeft, moet weten wat hij kan verwachten. Ze omvatten het magazijnpersoneel, de mensen die de artikelen ophalen en inpakken, de mensen die de verzending afhandelen, de mensen die in de winkel werken en de mensen die telefoontjes en e-mails van klanten beantwoorden. Bedenk dat dit de mensen zijn die het geluk van je klanten in handen hebben. Als ze de dingen niet goed doen, moet je je excuses aanbieden aan boze klanten, betalen voor retourzendingen en misschien zelfs gratis artikelen weggeven of afschrijven. Het is dus het beste om je e-fulfilment capaciteit en kwaliteit zo veel mogelijk te verbeteren. Je kunt zelfs een professioneel e-fulfilment partnerbedrijf uitbesteden om alle klussen te klaren als dat moet!